نور5

احکام شرعی وپاسخ به مسائل شرعی

نور5

احکام شرعی وپاسخ به مسائل شرعی

يكشنبه, ۲۸ شهریور ۱۳۹۵، ۱۲:۴۴ ق.ظ

💠 معیار وطن بودن چیست؟ 💠

✅ آیت الله خامنه ای: به طور کلی کسى که به جایى غیر از وطن اصلى خود رفته و قصد زندگى دائمى هر چند براى بخشى از سال در آنجا نموده و با این قصد، مدّتى که عرفاً آن محل را وطن او بدانند، در آن مکان زندگى کرده، آنجا وطن او محسوب مى‌شود و بعد از صدق وطن نماز او تمام و روزه صحیح است. ↙️ و نیز اگر بدون قصد آن قدر بماند که عرف، آنجا را وطن او بداند، حکم وطن، مترتّب مى‌شود. ↙️ همچنین اگر کسى بنا دارد به مدّت مثلاً هشت سال بطور دائم در جایى صرفاً به قصد زندگى بماند، آنجا نیز وطن او محسوب مى‌شود.

✅ آیت الله مکارم : در یکی از این سه حالت، آن جا در حکم وطن او است، نماز و روزه کامل است و نیازى به قصد ده روز ندارد: 1⃣-داشتن قصد سکونت طولانی مدت مانند یکسال و بیشتر، 2⃣ - ماندن هفته اى حداقل سه روز در مدت زمان حداقل دو سال، 3⃣ -ماندن حداقل چهار ماه در سال (هرچند بصورت پراکنده) در مدت زمان سه سال و بیشتر.
◀️ در سفر اول چنانچه کمتر از ده روز می ماند بنا براحتیاط مستحب دوسه روز اول را شکسته هم ضمیمه کند.
✅ آیت الله سیستانی:
1⃣- اگر در ماه حد اقل 22 روز کامل در آنجا بمانید و این امر برای یک سال و نیم یا بیشتر باشد آنجا مقر شما است و حکم وطن را دارد.
2⃣- اگر در ماه حد اقل 15 روز کامل در آنجا بمانید و این امر برای سه سال یا بیشتر باشد آنجا مقر شما است و حکم وطن را دارد.
3⃣- اگر در ماه حد اقل 7 روز کامل در آنجا بمانید و این امر برای چهار سال یا بیشتر باشد آنجا مقر شما است و حکم وطن را دارد.
4⃣- اگر در ماه حد اقل 22 روز و هر روز 12 ساعت در آنجا بمانید و این امر برای سه سال یا بیشتر باشد آنجا مقر شما است و حکم وطن را دارد.
5⃣- اگر در ماه حد اقل 15 روز و هر روز 12 ساعت در آنجا بمانید و این امر برای پنج سال یا بیشتر باشد آنجا مقر شما است و حکم وطن را دارد.
6⃣- اگر در ماه حد اقل 20 روز و هر روز 8 ساعت در آنجا بمانید و این امر برای چهار سال یا بیشتر باشد آنجا مقر شما است و حکم وطن را دارد.
7⃣- اگر در ماه حد اقل 22 روز و هر روز 6 ساعت در آنجا بمانید و این امر برای چهار سال یا بیشتر باشد آنجا مقر شما است و حکم وطن را دارد.
8⃣- اگر هر سال یک چهارم آن را در آنجا بمانید و این امر برای چهار سال یا بیشتر باشد آنجا مقر شما است و حکم وطن را دارد.
➖➖➖➖
📝 استفتاء از سایت مراجع عظام

  • علمدار عشق

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی